Tελικά πουλάνε τα κρασιά των διασημοτήτων;
Οι επαγγελματίες του κλάδου συζητούν πώς η φήμη επηρεάζει τις λιανικές πωλήσεις οίνων που συνδέονται με ηθοποιούς, μουσικούς και αθλητικούς αστέρες.
Ολοένα και αυξάνονται οι διάσημοι που μπαίνουν στην επιχείρηση κρασιού: η Drew Barrymore έχει συνεργαστεί με την Carmel Road στο Soledad της Καλιφόρνια. Ο Maynard James Keenan, ο τραγουδιστής της μπάντας Tool, είναι ο ιδιοκτήτης του Caduceus Cellars, στο Jerome της Αριζόνα. Ο Sting αγόρασε το κτήμα Il Palagio στην Τοσκάνη. Ακόμη και αθλητικές περσόνες όπως ο πρώην αρχηγός των NFL, Drew Bledsoe έχουν ασχοληθεί με το κρασί. Το ερώτημα είναι, τελικά τα κρασιά διασημοτήτων πωλούν; – και αν το κάνουν, ποιος τα αγοράζει;
Ο Devon Broglie, MS, ο παγκόσμιος αγοραστής ποτών για το Whole Foods Market, λέει ότι το Whole Foods φέρνει πολλά τέτοια κρασιά διασημοτήτων που είναι δημοφιλή στους πελάτες τους, όπως το Dreaming Tree και το Carmel Road της Ντρου Μπαριμορ. “Το πόσο δημοφιλή είναι φαίνεται στον αριθμό των φιαλών που πωλούμε”, λέει, “αλλά είναι δύσκολο να καθοριστεί εάν οι πελάτες προσελκύονται από αυτούς τους συγκεκριμένους οίνους λόγω της διασημότητας που βρίσκεται από πίσω ή απλά λόγω της υψηλής ποιότητας του προϊόντος. “Από τα κρασιά διασημότητας που προσφέρει το παντοπωλείο, το Miraval από την Côtes de Provence είναι το πιο δημοφιλές. Ο Broglie λέει ότι δεν έχει σημασία που ανήκει το συγκεκριμένο οινοποιείο στους Μπραντ Πιτ και την Αντζελίνα Τζολί, αφού το κρασί παράγεται από την οικογένεια Perrin του Château de Beaucastel.
Η φήμη ως στρατηγική πωλήσεων
Ορισμένοι παραγωγοί οίνων εκμεταλλεύονται τη σύνδεση της φίρμας με τους celebrity. Στο οινοποιείο Carmel Road, οι ετικέτες των κρασιών της Drew Barrymore έχουν πάνω το όνομα της ηθοποιού. Ο Chad Lapp, αντιπρόεδρος της Opici Family Distributing, που εκπροσωπεί τη συλλογή κρασιών LVE Collection του γνωστού μουσικού, John Legend, εξηγεί ότι οι λιανοπωλητές και οι διανομείς προωθούν πολύ τη LVE αναφέροντας πάντα στους υποψήφιους πελάτες ότι το κρασί είναι μια συνεργασία μεταξύ του Legend και του Jean- Charles Boisset, ιδιοκτήτης του οινοποιείου Raymond Vineyards στην κοιλάδα Napa της Καλιφόρνιας. Ο συνδυασμός του ονόματος του John Legend με την τεχνογνωσία μιας καθιερωμένης προσωπικότητας του κρασιού διαμορφώνει μια ελπιδοφόρα στρατηγική πωλήσεων.
Άλλοι λιανοπωλητές και διανομείς, ωστόσο, δεν βασίζονται στη φήμη για την πώληση κρασιού. Από την αρχή, το οινοποιείο Miraval αποφεύγει να συνδέει το κρασί του με την Αντζελίνα Τζολί, όποτε είναι δυνατόν. “Ήταν πολύ σημαντικό για εμάς να μην αναφέρουμε τα ονόματά των Πιτ & Τζολί στην παρουσίαση του κρασιού, γιατί αυτό δεν είναι το θέμα. Πρόκειται για την ποιότητα του κρασιού, όχι για τον Brad και την Angelina “, λέει ο Hubert Fabre, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος και ο εθνικός διευθυντής πωλήσεων της Vineyard Brands, ο οποίος αντιπροσωπεύει το Miraval. Αν δημοσιευθεί μια φωτογραφία των Pitt και Jolie από, ας πούμε, από το περιοδικό People, σε συνδυασμό με το οινοποιείο Miraval, η Vineyard Brands τους ζητά να αφαιρέσουν τη σύνδεση.
Παρά τις προσπάθειες να το αποφύγουν, οι καταναλωτές και οι έμποροι λιανικής πώλησης έσπευσαν γρήγορα να κάνουν τη σύνδεση Pitt-Jolie και μολονότι ίσως βοήθησε γενικότερα το οινοποιείο, υπήρξαν κι άλλες περιπτώσεις που η σύνδεση του κρασιού με ένα διάσημο όνομα έκανε κακό, παρά καλό. Ο Fabre λέει ότι ο κόσμος του κρασιού είναι προκατειλημμένος απέναντι στον Miraval λόγω του ζεύγους. Θυμάται μια τυφλή γευσιγνωσία στην οποία οι sommeliers, μετά την αποκάλυψη, «έλεγαν ότι προτιμούσαν να μην τους άρεσε το κρασί, επειδή ανήκε σε celebrities-αλλά τους άρεσε».
Η συνεργασία του Sting με το οινοποιείο στο κτήμα της Τοσκάνης είναι επίσης μια συνεργασία που κινείται σε χαμηλούς τόνους και συνήθως δεν αναφέρεται το όνομα του ηθοποιοιού. Για παράδειγμα, όταν το Message in a Bottle του οινοποιείου Palagio (μείγμα Sangiovese, Syrah και Merlot), πήρε βαθμολογία 91 από τον James Suckling, δεν έγραφε πουθενά στο ενημερωτικό δελτίο το όνομα του ηθοποιού.
Ποιος αγοράζει τα κρασιά των celebrities;
Όταν ένα νέο κρασί διασημότητας βγαίνει στην αγορά, συνήθως το ζητάνε πολλοί λιανοπωλητές αλλά μετά την πρώτη περίοδο εντυπωσιασμού, οι παραγγελίες μεώνονται. Στις περιπτώσεις που έχει π.χ. συναυλία κάποιος τραγουδιστής που βγάζει ένα κρασί ή κάνει μια προωθητική ενέργεια, οι πωλήσεις αυξάνονται και πάλι.
Πέρα από αυτό, όμως, τα συγκεκριμένα κρασιά ακολουθούν τους ρυθμούς της λιανικής πώλησης-οι πωλήσεις τους κορυφώνονται πριν τα Χριστούγεννα και το φθινόπωρο.
Όσον αφορά στις πωλήσεις στα εστιατόρια, οι σομελιέ λένε ότι παρόλο που μπορεί να έχουν κάποια κρασιά διασημοτήτων στη λίστα, ελάχιστοι είναι οι πελάτες που θα τα επιλέξουν.
Εξειδικευμένες αγορές
Τα κρασιά διασημότητας της Ουάσιγκτον είναι εύκολα προς πώληση στην εγχώρια αγορά τους. Οι καταναλωτές της Ουάσιγκτον τείνουν να επιλέγουν κυρίως κρασί από την περιοχή της Ουάσιγκτον και όχι κρασί υψηλής ποιότητας από κάπου αλλού. Εκεί υπάρχουν πολλά οινοποιεία που έχουν συνδέσει το όνομά τους με ονόματα αθλητών. Αυτά συνήθως πωλούνται για δώρα, κυρίως αυτά που φέρουν πάνω την υπογραφή του αθλητή. “Έχουμε πολλά από αυτά τα κρασιά ποδοσφαιριστών – Doubleback, Passing Time – και πωλούν πολύ καλά”, λέει ο Redie του Esquin. “Δεν είναι μόνο απλά καλά κρασιά, αλλά είναι κατασκευασμένα από πραγματικά καλούς οινοπαραγωγούς.”
Η αφορμή του δώρου είναι μια τεράστια ευκαιρία για την πώληση κρασιών διασημοτήτων και αυτός μπορεί να είναι ένας λόγος που οι πωλήσεις των κρασιών αυτών αυξάνονται, πριν τις γιορτές. Αυτή είναι η εποχή που οι άνθρωποι θα αναζητήσουν διάφορα δώρα. Τα υπογεγραμμένα κρασιά διασημότητας λειτουργούν επίσης πολύ καλά για αυτούς που τα πωλούν για φιλανθρωπικούς σκοπούς ή διαφημιστικούς σκοπούς. Έτσι, όταν οι celebrities MacLachlan ή Marino περπατούν στους διαδρόμους του σουπερ μάρκετ, η Rede έχει ένα σταντ με φιάλες κρασιού για να υπογράψουν.
Οι έμποροι λιανικής και οι διανομείς λένε ότι ενώ οι καταναλωτές αναζητούν κρασιά των celebrities, είναι η ποιότητα που εγγυάται τις επαναλαμβανόμενες πωλήσεις. “Εάν τα κρασιά είναι καλά, οι άνθρωποι θα επιστρέψουν για περισσότερα. Αν όχι, ένας φαν θα αγοράσει μια φορά ένα μπουκάλι και μέχρι εκεί. ”
Η διασημότητα μπορεί να βοηθήσει την αγορά ενός κρασιού αλλά αυτό που θα κάνει τον καταναλωτή να επιστρέψει είναι η ποιότητα.