Το ελληνικό κρασί θριαμβεύει διεθνώς
«Σε πρόσφατο άρθρο γνωστού Αμερικανού δημοσιογράφου για το περιοδικό “The Punch” σχετικά με τις οινικές τάσεις του 2016, αναφέρεται πως “η (οινική) Ελλάδα θα αναστηθεί από την οικονομική σύγχυση, για να γίνει σοβαρός ανταγωνιστής της Ισπανίας και της Ιταλίας”, ενώ το περιοδικό Forbes αναφέρει ότι κάποια από τα πιο ενδιαφέροντα κρασιά της Ευρώπης προέρχονται από την Ελλάδα και την Ισπανία» ενημερώνει η κ. Σοφία Πέρπερα, οινολόγος, διευθύντρια του Γραφείου Ελληνικού Οίνου Β. Αμερικής (Director Greek Wine Bureau – N.America, www.newwinesofgreece.com). Η ίδια συμμετείχε πρόσφατα στο πάνελ των δοκιμαστών ενός από τους σημαντικότερους διαγωνισμούς κρασιού στον κόσμο, του Texsom International Wine Awards, και μιλάει σχετικά: «Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός συγκεντρώνει μία εξαιρετική ομάδα γευσιγνωστών, τόσο Μasters Sommelier και Masters of Wine, όσο και άλλων επιφανών επαγγελματιών από την οινική αγορά των ΗΠΑ – και όχι μόνο. Φέτος, 112 κρασιά από ολόκληρη την Ελλάδα έλαβαν μέρος στον διαγωνισμό, αριθμός ρεκόρ εάν σκεφτεί κανείς πόσο δύσκολο είναι να στείλει κανείς δείγματα από την Ευρώπη στις ΗΠΑ. Από αυτά, 12 έλαβαν χρυσό μετάλλιο. Αναμένεται η ανακοίνωση των ετικετών. Γνωρίζουμε, ωστόσο, ότι ανάμεσά τους βρίσκονται οίνοι κυρίως από γηγενείς ποικιλίες όπως Ασύρτικο από τη Σαντορίνη, Μοσχοφίλερο από τη Μαντίνεια, Αγιωργίτικο από τη Νεμέα, Ξινόμαυρο από τη Νάουσα και Μαλαγουζιά από τη Χαλκιδική. Βραβεύθηκαν, επίσης, κάποια blends ελληνικών με διεθνείς ποικιλίες και κάποια ξεχωριστά γλυκά κρασιά. Η εξαιρετική απόδοση του ελληνικού κρασιού συζητήθηκε πολύ, ενώ τα βραβευμένα κρασιά θα παρουσιαστούν και στο συνέδριο Texsom τον ερχόμενο Αύγουστο, όπου παρευρίσκονται περί τους 1.000 οινοχόους και beverage directors από τη Β. Αμερική».
Σε ό,τι αφορά την αποδοχή των ελληνικών κρασιών στο εξωτερικό και στην Αμερική ειδικότερα, η κ. Πέρπερα έχει να πει: «Τα τελευταία χρόνια το ελληνικό κρασί συγκεντρώνει διθυραμβικά σχόλια διεθνώς. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, όπως τα επεξεργάστηκαν η Κεντρική Συνεταιριστική Ενωση Αμπελοοινικών Προϊόντων και η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου, οι εξαγωγές του ελληνικού κρασιού σε αξία στις ΗΠΑ από 2009 έως 2014, αυξήθηκαν κατά 39%, ενώ αντίστοιχα στον Καναδά για το ίδιο διάστημα αυξήθηκαν κατά 55%». Σύμφωνα με την ειδικό: «Μόνο τους πρώτους 7 μήνες του 2015, όταν ο διεθνής Τύπος σφυροκοπούσε ανελέητα την Ελλάδα, η δημοσιότητα που συγκέντρωσε το ελληνικό κρασί στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο της Β. Αμερικής, ξεπέρασε το 1 δισ. “χτυπήματα”. Εκτός από τις οινικές και γαστρονομικές εκδόσεις, η παρουσία του ελληνικού κρασιού επεκτάθηκε σε γνωστά οικονομικά ΜΜΕ (Bloomberg, Forbes, Wall Street Journal, New York Times). Επίσης αρκετά ελληνικά κρασιά συμπεριλαμβάνονται πλέον στα χαρτοφυλάκια σημαντικών αμερικανικών και καναδικών δικτύων διανομής».
Ο μεγάλος αριθμός γηγενών ποικιλιών ανταποκρίνεται στη ζήτηση της διεθνούς αγοράς, εδραιώνοντας έτσι τη θέση του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό. Οπως επισημαίνει η κ. Πέρπερα, ξεχωρίζουν: «…το Ασύρτικο Σαντορίνης. Το Ξινόμαυρο από τη Νάουσα, το Αμύνταιο, τη Ραψάνη και τη Γουμένισσα. Το Μοσχοφίλερο Μαντινείας, το Αγιωργίτικο Νεμέας. Η Μαλαγουζιά από τη Β. Ελλάδα κυρίως. Ακολουθούν, το Βιδιανό Κρήτης και η Ρομπόλα Κεφαλονιάς. Το Σαββατιανό και ο Ροδίτης με σημαντικές δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης, όπως και η ερυθρή ποικιλία Λημνιώνα και το Μαύρο Καλαβρυτινό. Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση της κατανάλωσης διεθνώς, κρασιών από μοσχάτα –κυρίως αφρώδη– σταφύλια, γεγονός που θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν από περιοχές όπως η Σάμος, η Λήμνος, η Ρόδος, η Κεφαλονιά και η Πάτρα. Τέλος, οι επαγγελματίες θεωρούν ότι η Ελλάδα μπορεί να “παίξει” δυνατά στην κατηγορία των ροζέ, καθώς η κατανάλωσή τους αυξάνεται διαρκώς».
Η κ. Πέρπερα αγωνίζεται χρόνια για να αποκτήσει το ελληνικό κρασί «διεθνή ταυτότητα». Βλέπει το μέλλον του πολύ θετικό. «Οι οινοπαραγωγοί πειραματίζονται με διάφορες ελληνικές αλλά και διεθνείς ποικιλίες, παράγουν πολλούς τύπους κρασιών και φαίνεται να το διασκεδάζουν! Πιστεύω ειλικρινά ότι σε μερικά χρόνια δεν θα μένει σταγόνα ελληνικού κρασιού αδιάθετο!».
Η καμπάνια «All About Greek Wine», η αναγνωρισιμότητα και η χρηματοδότηση
«Πρέσβειρα» του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό θεωρείται η κ. Σοφία Πέρπερα, η οποία αφού σπούδασε Χημικός, πήρε ειδικότητα Οινολόγου και συνέχισε τις σπουδές της στην οινολογία και οινογευστική στο Μπορντό. Επιστρέφοντας, εργάστηκε για 4 χρόνια στον Σύνδεσμο Ελληνικού Οίνου, όπου και διετέλεσε διευθύντρια. Το 2002 μετακομίζει στην Αμερική, ενώ τον επόμενο χρόνο ξεκινά η καμπάνια προβολής με διακριτικό τίτλο «All About Greek Wine», η οποία είχε ως στόχο την αύξηση της αναγνωρισιμότητας του ελληνικού κρασιού και την τοποθέτησή του μεταξύ των ποιοτικότερων του κόσμου.
Την καμπάνια, η οποία ξεκίνησε σαν ιδιωτική πρωτοβουλία με εξ ολοκλήρου χρηματοδότηση από 20-25 ελληνικά οινοποιεία, τρία χρόνια αργότερα αναλαμβάνει να τη συνεχίσει με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου μαζί με τον Ελληνικό Οργανισμό Εξωτερικού Εμπορίου. Από το 2010 συστάθηκε από την Εθνική Διεπαγγελματική επισήμως και το Γραφείο Οίνου της Β. Αμερικής, το οποίο διευθύνει η κ. Πέρπερα – το Γραφείο Οίνου αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των ενεργειών προβολής του ελληνικού κρασιού στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Η ίδια χαρακτηρίζει απαράδεκτη την επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί, εξηγώντας τους λόγους: «Είμαστε η μόνη οινοπαραγωγική χώρα που επέβαλε έναν ΕΦΚ σε αγροτικό προϊόν, που διακινείται στην περιφέρειά της. Ο φόρος αυτός, όχι μόνο αυξάνει την τιμή του κρασιού στον τελικό καταναλωτή, αλλά δημιουργεί οικονομική ασφυξία στα οινοποιεία λόγω της υποχρέωσης σύστασης φορολογικής αποθήκης, με όλα τα οικονομικά και γραφειοκρατικά βάρη που αυτό συνεπάγεται. Επιπλέον, αυτό θα ενισχύσει το φαινόμενο της λαθραίας διακίνησης των οίνων».