ΔΙΑΦΟΡΑ

Μπουκάλια κρασιού: Γιατί έχουν διαφορετικά σχήματα;

Share

Τα μπουκάλια κρασιού κυκλοφορούν σε πολλά διαφορετικά σχήματα και μεγέθη, ψηλά και λεπτά μέχρι κοντά και χοντρά. Το σχήμα της φιάλης δεν κάνει τη διαφορά στη γεύση του κρασιού.

Η επιλογή όμως του σχήματος συνήθως φανερώνει την ιστορία και την οινοποιητική παράδοση που κουβαλά κάθε κρασί.

Μπορεί να υπάρχουν εκατοντάδες διαφορετικά σχήματα φιαλών, οι περισσότεροι, όμως, οινοποιοί επιλέγουν συνήθως ένα από αυτά τα τρία: το μπουκάλι Bordeaux, το μπουκάλι της Βουργουνδίας και το μπουκάλι της Αλσατίας/Mosel. Ας δούμε την ιστορία του καθενός:

Το πρώτο μπουκάλι που έγινε δημοφιλές παγκοσμίως ήταν το μπουκάλι Βουργουνδίας. Δημιουργήθηκε κάποια στιγμή στο 19ο αι. και πιστεύεται ότι υπάρχουν οι καμπύλες πλευρές του μπουκαλιού μόνο και μόνο επειδή αυτό το σχέδιο ήταν πιο εύκολο να δημιουργηθεί από τους υαλοποιούς.

Μετά τη δημιουργία του μπουκαλιού, οι παραγωγοί κρασιού στη Βουργουνδία -τα άτομα που ήταν υπεύθυνα για την παραγωγή των πρώτων κρασιών από Chardonnay και Pinot Noir- άρχισαν να χρησιμοποιούν αυτές τις φιάλες για τα κρασιά τους: τα κόκκινα και λευκά Βουργουνδίας.

Μέσα σε λίγες δεκαετίες, η φιάλη έγινε γνωστή ως η φιάλη που χρησιμοποιούνταν πολύ για Pinot και Chardonnay και καθώς αυτά τα δύο πολύ δημοφιλή σταφύλια εξαπλώθηκαν σε όλο τον κόσμο, το ίδιο συνέβη και με το μπουκάλι Βουργουνδίας.

Σήμερα, τα περισσότερα κόκκινα κρασιά που έχουν ένα γευστικό προφίλ παρόμοιο με το Pinot Noir –ελαφρύ, φωτεινό και πολύπλοκο– δηλαδή Nebbiolo, Gamay και Etna Rosso, μπορείτε επίσης να τα βρείτε σ’ αυτό το στυλ μπουκαλιού. Αν βρείτε ένα λευκό κρασί μέσα σε ένα μπουκάλι Βουργουνδίας, αυτό παραδοσιακά σημαίνει ότι πέρασε ίσως από βαρέλι κατά την διάρκεια της παλαίωσης. Βέβαια, τον τελευταίο καιρό, που το Chardonnay χωρίς βαρέλι τείνει να γίνει μόδα, υπάρχουν πολλές εξαιρέσεις.
Σχεδόν αμέσως μετά τη δημιουργία της φιάλης Βουργουνδίας ήρθε η περίφημη φιάλη Μπορντό. Σε αυτού του στυλ φιάλες στεγάζονται τα δύο πιο δημοφιλή κόκκινα κρασιά στον κόσμο, το Cabernet Sauvignon και το Merlot. Αυτό που ξεχωρίζει  το μπουκάλι του Μπορντό, από το μπουκάλι Βουργουνδίας είναι οι διαφορετικοί «ώμοι» του μπουκαλιού. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι αυτοί οι ώμοι δημιουργήθηκαν για να μπορούν να κρατήσουν το ίζημα -κατά τη μετάγγιση της φιάλης- , που συνήθως συσσωρεύεται στα παλιά Μπορντό. Ωστόσο, δεν έχει επιβεβαιωθεί ότι πρόκειται για τον πραγματικό λόγο που το μπουκάλι Bordeaux έχει τέτοιο σχήμα. Πολλοί πιστεύουν, επίσης, ότι ο σχεδιασμός μπορεί να έγινε έτσι, απλά και μόνο για να ξεχωρίζει από το μπουκάλι Βουργουνδίας.

Η φιάλη Αλσατίας/Mosel γνωστή και ως Hoch Bottle, σχεδιάστηκε κι αυτή μετά τη φιάλη Μπορντό. Αρχικά δημιουργήθηκε για την αποθήκευση του Riesling –και του ξηρού και του γλυκού– αλλά πλέον η φιάλη αυτή χρησιμοποιείται και για άλλα αντίστοιχα κρασιά, όπως το Gewurztraminer. Αυτά τα μπουκάλια είναι πολύ πιο ευαίσθητα από της Βουργουνδίας και του Μπορντό και αυτό συμβαίνει επειδή η κύρια διαδρομή μεταφοράς για τους οίνους αυτούς ήταν μέσω του ποταμού Ρήνου. Τα πλοία που χρησιμοποιούνταν για τις μεταφορές ήταν μικρά και αυτό σημαίνει ότι τα μπουκάλια έπρεπε να είναι λεπτά, για να χωράνε όσο το δυνατόν περισσότερα μέσα στα πλοία. Δεδομένου ότι η μεταφορά αυτή συμβαίνει σε ένα ποτάμι, τα μπουκάλια είχαν την δυνατότητα να είναι πιο λεπτά, καθώς το ταξίδι ήταν πολύ πιο ήπιο από ότι στην ανοικτή θάλασσα. Τα κρασιά Βουργουνδίας και Μπορντό χρειάζονταν πιο ανθεκτικά μπουκάλια, γιατί συχνά ταξίδευαν πολύ πιο μακριά από την Μεγάλη Βρετανία.

Τέλος, το μπουκάλι τύπου Rhone, που αρχικά καθιερώθηκε στις οινικές περιοχές της νότιας Γαλλίας είναι παρόμοιο με αυτό της Βουργουνδίας, αλλά έχει πιο λεπτή περιφέρεια. Ξεχωρίζει εύκολα από τα μπουκάλια γερμανικού τύπου. Το Syrah και το Viognier είναι δυο κρασιά που εμφιαλώνονται συνήθως σε μπουκάλια τύπου Rhone.

Ένα από τα χαρακτηριστικά αυτών των τεσσάρων μπουκαλιών, είναι ότι και τα τέσσερα έχουν τέτοιο σχήμα που μπορούν να αποθηκευτούν στο πλάι -σε στοίβες-, με αποτέλεσμα το κρασί να υγραίνει τον φελλό και να τον βοηθάει να μην ξεραθεί, κάτι που θα σήμαινε ότι θα εισχωρούσε οξυγόνο στη φιάλη.

Να υπενθυμίσουμε ότι τo σχήμα του μπουκαλιού δεν έχει καμία σχέση με τη βελτίωση της γεύσης του κρασιού. Το μόνο πράγμα που βελτιώνεται λόγω του σχήματος του μπουκαλιού είναι η ταχύτητα με την οποία το αναγνωρίζουν οι θαυμαστές του! Αυτό είναι μια διεθνής στρατηγική μάρκετινγκ που βασίζεται σε πολιτισμικές παραδόσεις.

Πηγή

To Top