ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Από πότε τρεντάρει το ελληνικό κρασί στο Λονδίνο;

Share

Ζωή Παρασίδη


Εστιατόρια στη Βρετανία εμπλουτίζουν τις λίστες τους με ελληνικές ποικιλίες, κάβες και σούπερ μάρκετ τα βάζουν στα ράφια τους. Γι’ αυτό πριν από μερικές μέρες 44 οινοποιεία που έπιασαν αυτή την τάση άνοιξαν και παρουσίασαν τα κρασιά τους στο Λονδίνο – και όλο αυτό είχε επιτυχία.

«ΒΛΕΠΑΜΕ ΤΙΣ ΤΑΣΕΙΣ, ότι δηλαδή εστιατόρια και εισαγωγείς ψάχνουν ελληνικό κρασί, ότι ακόμα και σούπερ μάρκετ θέλουν να έχουν ελληνικές ετικέτες στα ράφια τους. Βλέπαμε τα στατιστικά, ότι η αξία και η μέση τιμή εξαγωγής των ελληνικών κρασιών αυξάνονται. Κάτι έχει αρχίσει και γίνεται στην Αγγλία και είπαμε ότι πρέπει να έχουμε μια παρουσία εκεί. Αποφασίσαμε ότι θα κάνουμε μόνοι μας τις πρώτες κινήσεις και όπως πάει».

Τα παραπάνω μού τα είπε η Σοφία Πέρπερα επιστρέφοντας από την ετήσια εκδήλωση του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο την Τρίτη 9 Απριλίου και σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Πρόκειται για μια καμπάνια που ξεκίνησε πέρυσι και συνεχίζεται φέτος για δεύτερη χρονιά. Η εκδήλωση έλαβε χώρα στη St Mary’s Marylebone, συγκεντρώνοντας περίπου 300 επαγγελματίες της οινικής αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου. Ανάμεσά τους ξεχώρισε σημαντικός αριθμός επιδραστικών Masters of Wine, Master Sommeliers, δημοσιογράφων, εισαγωγέων και χονδρεμπόρων, αγοραστών από κάβες, ξενοδοχεία, εστιατόρια και σούπερ μάρκετ.

Πέρα από το ασύρτικο, τις εντυπώσεις έχουν κλέψει το ξινόμαυρο, το αγιωργίτικο, η μαλαγουζιά, το βιδιανό, η ρομπόλα, το σαββατιανό που «ακούγεται πολύ», η ρετσίνα «που έχει κάνει comeback», ο ροδίτης και το μοσχοφίλερο.

Τα τρία masterclasses που διοργανώθηκαν από τον ΣΕΟ είχαν 48 θέσεις – έγιναν όλα τους sold out. Ομιλητές σε αυτά ήταν ο διακεκριμένος Master of Wine Richard Bampfield μαζί με τον Bert Blaize, έναν από τους κορυφαίους οινοχόους και μέσα στους 50 πιο επιδραστικούς ανθρώπους του κρασιού στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας. Οι δύο τους μαζί με τη Σοφία Πέρπερα, που είναι χημικός-οινολόγος και σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, μύησαν τους συμμετέχοντες σε μια οινική περιήγηση στους αμπελώνες της Ελλάδας από την αρχαιότητα έως σήμερα, παρουσιάζοντας κορυφαία ελληνικά κρασιά από τη Μακεδονία, την Ήπειρο, την Κεντρική Ελλάδα και την Αττική, την Πελοπόννησο, από τα νησιά, την Κρήτη, την Κεφαλονιά, τη Σαντορίνη, τη Σάμο και τη Σύρο.

«Αυτή ήταν η μεγάλη μας εκδήλωση μαζί με τους οινοπαραγωγούς, οι οποίοι πρέπει να εμφανίζονται, εκείνοι είναι που προσελκύουν περισσότερο κόσμο», εξηγεί η Σοφία Πέρπερα, η οποία έχει μεγάλη εμπειρία στην εξωστρέφεια του ελληνικού αμπελώνα και στην προώθηση του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό, αφού έχει τρέξει την αντίστοιχη καμπάνια στην Αμερική από το 2003. «Ζούσα στην Αμερική και άρχισα να συνεργάζομαι με κάποιους Έλληνες εισαγωγείς προκειμένου να τους βοηθήσω στις πωλήσεις τους και έπαθα σοκ από την έλλειψη οποιασδήποτε κοινής ενέργειας σε σχέση με το ελληνικό κρασί. Επέστρεψα στην Ελλάδα, επισκέφθηκα τα κυριότερα οινοποιεία με εξαγωγικό προφίλ και ξεκινήσαμε την καμπάνια “All about Greek wine” η οποία πήγε πολύ καλά, αν αναλογιστούμε τα δικά μας πολύ ελάχιστα budget σε σχέση με αυτά που έχουν άλλες χώρες». Από το 2007 μέχρι το 2018 ασχολήθηκε εντατικά με την παρουσία του ελληνικού κρασιού σε Αμερική και Καναδά.

Στην εκδήλωση παρουσίασαν τη δουλειά τους 44 οινοποιεία από ολόκληρη την Ελλάδα, «τα οποία απέδειξαν με έμπρακτο τρόπο γιατί το ελληνικό κρασί αποτελεί αυτήν τη στιγμή ένα από τα δυνατότερα trends στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, ξεπερνώντας για δεύτερη συνεχή χρονιά το φράγμα των 7 εκατ. ευρώ σε αξία εξαγωγών». Tα οινοποιεία που συμμετέχουν στην τωρινή καμπάνια και είχαν παρουσία στο Λονδίνο είναι από τη Μακεδονία τα κτήματα Άλφα, Βιβλία Χώρα, Γεροβασιλείου, Διαμαντάκου, Κυρ Γιάννη, Κώστα Λαζαρίδη, Νίκου Λαζαρίδη, Παυλίδη, Τέχνη Οίνου, τα οινοποιεία Μπουτάρη, Κεχρή και Noema. Την Ήπειρο εκπροσώπησε το Οινοποιείο Τζίμα, ενώ από την Κεντρική Ελλάδα άνοιγαν εκεί τα κρασιά τους τα κτήματα Αβαντίς, Μουσών, Παπαγιαννάκου, Σαμαρτζή, Χατζημιχάλη και τα Ελληνικά Κελλάρια Οίνων.

Από την Πελοπόννησο στο Λονδίνο βρέθηκαν οι Αμπελώνες Κ. Αντωνόπουλου, τα οινοποιεία Παρπαρούση, Ρούβαλη, Γαία Οινοποιητική, Κάστρο Κλάους, η Οινοποιητική Μονεμβασιάς, τα κτήματα Μέγα Σπήλαιο/Cavino, Παλυβού, Σκούρα, Σπυρόπουλου, Τσέλεπου. Από την Κρήτη τα οινοποιεία Δουλουφάκη, Διαμαντάκη και η Ιδαία Οινοποιητική, από Κεφαλονιά το κτήμα Ορεάλιος Γη, από τη Σάμο τo οινοποιείο Βακάκης και ο ενιαίος οινοποιητικός συνεταιρισμός του νησιού.

Από τη Σαντορίνη που βγάζει το κρασί-δούρειο ίππο της καμπάνιας, το ασύρτικο, παρουσία στο Λονδίνο είχαν το κτήμα Αργυρού και το κτήμα Σιγάλα, τα οινοποιεία Αρτέμη Καραμολέγκου, Βασάλτη, Βενετσάνου, Oeno P, Santo Wines, ενώ από τη Σύρο το οινοποιείο Ουσύρα.

Όμως τα σχέδια του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου δεν σταματάνε στην εκδήλωση του Απριλίου και της St Mary’s Marylebone για φέτος. Ας πούμε, τον Σεπτέμβρη θα τρέξουν τέσσερις γευστικές δοκιμές –τις λεγόμενες drop-in– σε Λονδίνο, Εδιμβούργο και Μάντσεστερ, στις οποίες τα κρασιά κατηγοριοποιούνται ανά περιοχή και ανά ποικιλία και με τη βοήθεια ενός καταλόγου αγοραστές και δημοσιογράφοι δοκιμάζουν και κρατάνε σημειώσεις. «Έτσι διατηρείται το ενδιαφέρον, έτσι γίνονται παραγγελίες», κατά τη Σοφία Πέρπερα. Επίσης οργανώνουν επισκέψεις εξοικείωσης αγοραστών και δημοσιογράφων στους ελληνικούς αμπελώνες, τους ξεναγούν στις σημαντικές αμπελοοινικές περιοχές, «γιατί εκεί είναι που χτυπάει η καρδιά του κρασιού. Μπορεί να έχεις δει εκατοντάδες φωτογραφίες της Σαντορίνης, αλλά αν δεν νιώσεις τον τόπο, αν δεν δεις τις κουλούρες στο έδαφος και τον μόχθο που απαιτεί το συγκεκριμένο αμπέλι, που πρέπει να σκύψεις, να το κόψεις, να του κάνεις το σωστό κλάδεμα, μόνο τότε θα καταλάβεις την αξία που έχουν τα κρασιά του νησιού. Και η αλήθεια είναι ότι βλέπουν αυτό που συμβαίνει στη Σαντορίνη και πέφτουν ανάσκελα». Επίσης, τον Ιούνιο τρέχουν τον μήνα ελληνικού κρασιού, κάτι που σημαίνει ότι τριάντα κάβες στην Αγγλία έχουν συμφωνήσει να το προβάλουν και να το προωθήσουν.

Πέρα όμως από το ασύρτικο, τις εντυπώσεις έχουν κλέψει το ξινόμαυρο, το αγιωργίτικο, η μαλαγουζιά, το βιδιανό, η ρομπόλα «που θα μπορούσε να είναι πολύ πιο μπροστά αν είχε μεγαλύτερα οινοποιεία από πίσω της», το σαββατιανό που «ακούγεται πολύ», η ρετσίνα «που έχει κάνει comeback», ο ροδίτης και το μοσχοφίλερο. «Κάνουμε πολύ ωραία κρασιά και από διεθνείς ποικιλίες, όμως δίνουμε έμφαση στις γηγενείς ποικιλίες, αυτές θέλει να βάλει στη λίστα του ένα εστιατόριο της Αγγλίας και αυτές θα αναζητήσει ένας οινοχόος. Εκεί που έχει φτάσει η τεχνολογία σήμερα, θεωρείται δεδομένο ότι όλες οι χώρες μπορούν να βγάλουν καλά κρασιά. Οι γηγενείς ποικιλίες λοιπόν που έχουν αντέξει στο βάθος των χιλιετηρίδων, το ασύρτικο που είναι το δώρο της Σαντορίνης στον χώρο του κρασιού, γιατί πλέον καλλιεργείται σε πάρα πολλές περιοχές του κόσμου και σε πολύ ζεστές περιοχές και έχει το χαρακτηριστικό να κρατάει υψηλά επίπεδα οξύτητας και ζαχάρων, αυτές είναι οι ποικιλίες που μας διαφοροποιούν και μας ξεχωρίζουν από τις άλλες χώρες».

Πηγή

To Top